Monday, February 21, 2011

UNSUR JANTINA DALAM BAHASA

بسم الله الرحمن الرحيم

Struktur bahasa dan kosa kata yang digunakan oleh golongan lelaki dan wanita adalah berbeza. Bahasa yang digunakan oleh golongan lelaki ialah bahasa maskulin. Golongan lelaki banyak memulakan interaksi, suka mencelah dalam sesuatu perbualan. Selain itu, golongan lelaki juga dikatakan tidak peduli dengan kata-kata orang lain. Golongan lelaki juga dikatakan berkuasa dan mendominasi ke atas wanita serta dianggap sebagai ketua atau pemimpin. 

Golongan lelaki juga lebih bersifat ego apabila berbual sesama gender. Manakala bahasa yang digunakan oleh golongan wanita atau perempuan pula dipanggil sebagai bahasa feminin. Bahasa yang digunakan oleh golongan wanita ialah bahasa yang mudah mengalah dan mudah terkesan oleh tekanan sosial. Golongan wanita juga dikatakan lebih reponsif dan sangat mengambil berat serta lebih snang memilih untuk berbual dan menjalin hubungan.

Terdapat beberapa perbezaan bahasa yang digunakan oleh golongan lelaki dan juga wanita. Golongan lelaki sering melakukan kesilapan dari segi nahu dan banyak menggunakan bahasa slanga dalam percakapan mereka. Bahasa yang digunakan agak agresif dan lebih berterus terang apabila bercakap terutama dalam perkara yang penting.


Lelaki dan perempuan berbeza bahasanya



Golongan lelaki juga lebih banyak menggunakan kata-kata emosi apabila berbual dengan golongan wanita. Manaka golongan wanita pula, banyak menggunakan kata penekan dan lebih suka menggunakan bahasa-bahasa yang lembut. Selain itu, golongan wanita juga menggunakan lebih banyak perkataan serta menggunakan kata-kata emosi yang sama banyak ketika bercakap sama ada dengan lelaki atau perempuan.

Ini menunjukkan penggunaan bahasa juga berdasarkan jantina. setiap jantina mempunyai bahasa yang tersendiri dan berbeza antara satu sama lain. Ini lah keunikkan bahasa kita.

p/s** Lelaki suka sangat cakap pasal bola (kata incik hubby) 

No comments:

Post a Comment