Tuesday, March 1, 2011

IS MY PILIHAN MUKTAMAD

Semasa saya sedang melayari internet untuk melihat berita semasa, saya terpandang pada satu iklan produk kesihatan. Ini dapat dilihat dalam gambar dibawah:



Ini merupakan salah satu daripaa pencemaran bahasa yang berlaku dalam iklan-iklan yang disiarkan. Iklan diatas menggunakan campuran dua bahasa iaitu bahasa Melayu dan bahasa Inggeris. Hal ini tidak seharusnya berlaku, kerana ia boleh merosakkan bahasa Melayu dan berlakunya pencemaran bahasa dalam masyarakat.

Saya fikir masih banyak lagi iklan-iklan yang sebegini di merata-rata tempat di negara kita. Ini menggambarkan pemikiran rakyat negara ini yang keliru dengan identiti mereka, sama ada bahasa Melayu atau bahasa Inggeris.
Nama-nama tempat seperti Valencia, Paragon, Height, Country Homes, Cameron Highland dan macam-macam lagi bukannya terletak di US mahupun UK, tapi sebenarnya terletak di negara kita Malaysia yang nyata terdiri daripada tiga kaum terbesar iaitu Melayu, Cina dan India. 

Bangsa Inggeris tidak pun menjadi kaum majoriti di negara kita. Oleh mengapa kita harus menggunakan nama-nama tempat seumpama itu. Gunakanlah bahasa kebangsaan kita iaitu bahasa Melayu dalam apa jua situasi pun. Bahasa jiwa bangsa.

No comments:

Post a Comment