Wednesday, March 9, 2011

KITA ZAMAN SEKARANG


Pembaca budiman...
Satu petang, sedang saya menunggu monoril di Hentian Sentral Kuala Lumpur, saya terlihat beberapa kain rentang dan juga iklan-iklan yang di tampal di dinding-dinding stesen tersebut. Apa yang dapat saya perhatikan disini, kebanyakan iklan-iklan ini, mencampuradukkan bahasa Melayu dengan bahasa Inggeris. Saya amat kesal dengan keadaan ini. Mengapa harus mencampurkan dua bahasa yang berlainan? Apakah motifnya? Adakah dengan mencampuradukkan bahasa ini mampu untuk menarik perhatian orang ramai?

Hemat saya, bahasa Melayu ialah bahasa agung dan bahasa yang tidak harus luput dek zaman. Inilah bahasa yang mana boleh dikatakan bahasa pertuturan satu nusantara kita. Percampuran bahasa ini boleh menyumbangkan gaya bahasa yang tidak sihat dalam kalangan rakyat. Rakyat Malaysia pada masa kini telah disumbat dengan pelbagai bahasa rojak, bahasa sms dan segala jenis bahasa lagi. Hal ini sangat memilukan dan melukakan hati bagi seseorang pencinta bahasa. Negara kita pernah punyai beberapa orang tokoh hebat dalam bahasa, tokoh agung yang mana semangat mereka sangat tinggi untuk memperjuangkan bahasa ibunda kita ini. Tapi, pada zaman sekarang, kita seolah-olah merosakkan segala corak-corak indah yang telah di lakar. Ke mana hilangnya perasaan bangga terhadap bahasa kita?

Bahasa Budaya Bangsa. Sayangi bahasa kita.

No comments:

Post a Comment