Friday, March 4, 2011

BAHASA LAMA


Salam hormat pembaca sekalian

Semasa saya sedang membelek-belek buku teks KOMSAS tingkatan Lima yang bertajuk Dirgahayu Bahasaku, saya tertarik untuk membaca bahagian prosa tradisional yang bertajuk Dua Geliga Hikmat karya Ali Haji Ahmad. Cerita ini amat menarik, tetapi saya tidak ingin menceritakan sinopsis cerita tersebut, tetapi ingin berkongsi tentang bahasa yang digunakan dalam cerita tersebut. 

Sesuai dengan bahagian cerita tersebut yang terdapat pada bahagian prosa tradisional, maka ayat dan perkataan yang digunakan juga ialah perkataan dahulu kala atau lebih dikenali dengan bahasa arkaik. Perkataan arkaik ini bersinonim dengan kuno, usang, lama, purba, silam dan primitif. Antara petikan tersebut ialah:

"Alkisah peri mengatakan tatkala Inderaputera beroleh hikmat, dan peri mengatakan tatkala Inderaputera melihat kesaktian Raja Dewa Lela Mengerna."
 Berdasarkan petikan di atas, saya amat tertarik dengan perkataan alkisah. Sekiranya dilihat pada masa sekarang, perkataan ini sudah jarang atau tidak digunakan lagi. Perkataan ini biasanya kita temui pada teks-teks lama seperti yang terdapat pada batu-batu brsurat. Perkataan alkisah tergolong dalam perkataan arkaik iaitu perkataan lama yang jarang dipakai atau sudah kuno dan mati. Selain daripada contoh tersebut terdapat banyak lagi perkataan lain yang tergolong sebagai bahasa arkaik. Antaranya ialah :

Hatta, maka, diceterakan, arkian, syahadan, seraya dan lain-lain lagi

Pada masa kini bahasa arkaik ini sudah jarang digunakan. Mungkin penggunaannya tidak gramatis dalam ayat atau mungkin juga bahasa Melayu telah mengalami perubahan seiring dengan waktu. Oleh sebab itu, bahasa ini jarang ditemui penggunaannya pada masa sekarang dan boleh dikatakan semakin pupus dan hilang dalam dunia Melayu. 

Pada pendapat saya, hal ini merupakan satu kerugian dalam dunia bahasa Melayu sendiri kerana telah mengabaikan bahasa yang digunakan nenek moyang kita pada suatu masa dahulu. Seharusnya kita mengekalkan bahasa ini agar generasi akan datang mengetahui asal-usul bahasa Melayu itu sendiri.

No comments:

Post a Comment