Wednesday, March 2, 2011

SENYUMAN IKHLAS =)

Assalamualaikum...

Saya telah pergi ke sebuah kedai yang berada di hadapan kampus untuk membeli barang-barang keperluan. Setelah saya memilih dan mendapat barang yang dikehendaki saya pergi ke kaunter untur membayarnya. Sepanjang sesi pembayaran tersebut, penjaga kaunter tersebut langsung tidak menunjukkan senyuman dan muka yang manis.

Senyuman adalah ekspresi yang ditunjukkan biasanya ketika kita gembira. Orang tersenyum kerana jenaka. Namun, kadang-kadang orang tersenyum untuk menutup perasaan yang memalukan. Senyum sering digunakan sebagai tanda keyakinan diri, tanda persetujuan atau sebagai tanda kebahagian. Senyuman dapat memperbaiki penampilan dan menambah daya tarikan. 

Walaupun yang tersenyum adalah orang tua atau golongan yeng berumur, namun senyuman tetap menjadikannya lebih baik. Sepertinya mempunyai makna tersendiri, mungkin lebih manis kesannya, lebih indah dan menyejukkan hati. Dengan senyum kita akan lebih dihargai dan disegani. Ini akan dapat menambah suasana lebih hangat dan indah. Kerana ketika melihat orang yang murah senyum, kita akan terasa mudah untuk kita mendekati orang tersebut dan bergaul dengannya.


Senyuman adalah bahasa dunia yang menunjukkan keceriaan dalam diri kita sendiri. Senyum juga adalah perhiasan batin yang dapat membantu mengindahkan perhiasan zahir yang tidak sempurna.
Dari segi sosial, senyuman merupakan suatu bentuk keakraban dalam pergaulan masyarakat. Oleh itu, senyuman adalah penting untuk membentuk sesebuah pergaulan dan hubungan. 

Terutamanya kepada mereka yang berhadapan dan berkhidmat dengan orang ramai seperti penjaga kaunter. Oleh sebab itu, pihak kerajaan telah mengadakan kempen senyum :

Pujangga menyebut :

“Senyuman itu kelopak, ketawa itu bunga yang
sempurna kembangnya”



Willian Shakerspere mengatakan :

"Apa yang anda kehendaki akan lebih cepat diperolehi dengan senyum daripada memotong dengan pedang"

No comments:

Post a Comment