Monday, March 14, 2011

JEJANTAS TERLALU JAUH JAUH


Bismillahirrahmanirahim...

Semasa saya membaca akhbar berita harian, mata saya tertumpu kepada satu berita yang bertajuk "Jejantas terlalu jauh jauh". Apa maksud sebenar tajuk tersebut? Penduduk kawasan berkenaan sanggup menempah maut dengan menyeberang jalan di lampu isyarat walaupun kemudahan jejantas telah disediakan hanya 50 meter dari situ. 

Mereka bagaikan tidak mempedulikan keselamatan diri kerana meredah jalan ketika puluhan kenderaan melalui kawasan itu. Terdapat sekumpulan pelajar sekolah berdekatan, berani menyabung nyawa melintas jalan ketika kenderaan bertali arus melalui kawan tersebut, hanya disebabkan sikap malas menaiki jejantas.

Apa yang saya perkatakan ini adalah sedikit sebanyak maklumat yang terdapat dalam berita tersebut. Tetapi apa yang saya ingin perkatakan dalam coretan kali ini ialah tentang tajuk berita tersebut yang menggunakan bahasa yang tidak betul. 

Perkataan jauh dalam tajuk berita itu telah digandakan menjadi jauh-jauh tetapi tidak diletakkan tanda sempang (-). Selain itu, perkataan terlalu yang digunakan di hadapan perkataan jauh telah menunjukkan sesuatu keadaan yang sangat jauh atau kata penguat kepada perkataan juah.

Oleh sebab itu, perkataan jauh tidak perlu digandakan menjadi jauh-jauh. Tajuk yang seharusnya digunakan ialah Jejantas terlalu jauh bukannya Jejantas terlalu jauh jauh. Penggunaan sesuatu bahasa itu haruslah betul dan tepat mengikut peraturan yang telah ditetapkan agar bahasa kita terus berkembang.

Gunakanlah bahasa sebaik mungkin.


No comments:

Post a Comment