Thursday, March 17, 2011

BUDI BAHASA

Salam persahabatan...

"51 RINGGIT," tutur seorang gadis juruwang di sebuah restoran kontemporari yang lebih selesa melihat skrin mesin juruwang daripada memandang muka pelanggan yang mahu membuat bayaran.
Dari segi adab, memang tidak sopan. Pelanggan yang sepatutnya dihargai, dilayan seperti orang mahu berhutang pula. Sayang restoran yang gah dengan reka bentuk dalamannya yang serba 'wah', kaku dengan pekerja berminda beku.

Dan senario ini bukan asing di sektor restoran dan perkhidmatan di Malaysia.
Di sebuah pusat beli-belah, seorang juruwang Melayu acuh tak acuh memaklumkan kepada pelanggan supaya menukarkan baucer di kaunter di tingkat bawah. Daripada mimik mukanya, dia kelihatan sedang ada masalah.

Berbeza sekali dengan juruwang asing di kaunter sebelahnya (loghatnya dari Vietnam atau Kemboja) yang bersungguh-sungguh menunjukkan lokasi baucer boleh ditebus.
Di mana budi bahasa dan nilai-nilai murni rakyat Malaysia yang dibanggakan penuh tatasusila, kesopanan dan nilai-nilai orang Timur?


Saya amat tertarik dengan artikel diatas, ini kerana penulis artikel tersebut telah menulis tentang sikap tidak berbudi bahasa dalam kalangan masyarakat Melayu berbanding dengan bangsa lain. Pada pendapat saya apa yang dinyatakan oleh penulis artikel tersebut adalah benar dan tepat. Ini kerana kebanyakkan juruwang di pusat membeli-belah atau mana-mana kedai sekali pun tidak mempunyai budi bahasa yang baik dan tidak menghormati pelanggang yang datang. Layanan yang diberikan juga acuh tak acuh sahaja.

Ini dapat menggambarkan segelintir masyarakat kita pada hari ini tidak ada budi bahasa dan tatasusila orang Timur seperti yang dibangga-banggakan sebelum ini. Dalam kesibukan kita sehari-hari, kita mungkin semakin lupa untuk memupuk ciri-ciri keperibadian luhur, baik untuk diri kita sendiri atau anak-anak. Sebelum budaya masyarakat kita terus merosot, kita harus sedar dan mempelajari serta mempraktikkan semula nilai-nilai dan budi bahasa warisan bangsa kita.


No comments:

Post a Comment