Wednesday, March 16, 2011

DE-MONSTRASI

Salam perpaduan

Saya tertarik untuk membaca satu artikel yang bertajuk 4 Sasterawan Pertahan Interlok. Semasa saya membacanya saya dapati terdapat kesilapan ejaan dalam artikel tersebut. Ini dapat dilihat dalam contoh petikan yang saya ambil daripada berita tersebut :

“Januari lalu, kerajaan memutuskan membuat pindaan pada kandungan novel berkenaan dan akan terus digunakan sebagai teks KOMSAS. Bagaimanapun, masih ada pihak cuba membangkitkan isu itu apabila pertubuhan tidak sah, Barisan Bertindak Hak-Hak Hindu (HINDRAF) mengadakan de-monstrasi di ibu negara bagi membantah penggunaan Interlok di sekolah.”

Kesilapan ejaan ini dapat dilihat pada perkataan demonstrasi. Dalam artikel tersebut, perkataan demonstrasi telah dieja dengan meletakkan tanda sempang iaitu de-monstrasi. Tanda sempang (-) hanya digunakan untuk perkataan yang telah digandakan. Kebanyakkan kata ganda akan menggunakan tanda sempang. Tetapi dalam artikel ini, tanda sempang bukan digunakan untuk perkataan yang digandakan.

Saya tidak mengetahui apa sebenarnya fungsi tanda sempang diletakkan di antara perkataan tersebut. Kesilapan ini tidak seharusnya berlaku, kerana ia melibatkan bahasa dan menjadi tatapan seluruh anggota masyarakat. Pengarang dan juga editor sesebuah akhbar atau majalah seharusnya peka dengan apa yang mereka tulis bukan sahaja dari segi isi tetapi dari segi bahasa dan ejaan juga harus dititikberatkan.

No comments:

Post a Comment